Klant
-
Oplossingen
- Data warehouse (SQL)
- Data writeback (PowerApps)
- Custom SQL rebate allocation engine
Projectbeschrijving
Voor een importeur van medische apparatuur hebben we een Rebate Allocation Tool ontwikkeld.
Rebates zijn kortingen die achteraf gegeven worden als klanten een bepaalde contractuele afspraak hebben gehaald, bijvoorbeeld op basis van inkoopvolume of -waarde.
In dit bedrijf is het gebruikelijk om prijsafspraken te maken met klanten op basis van inkoopvolume. Vaak gaat dit gepaard met complexe contracten: er is een set artikelen waar korting op wordt gegeven, een mogelijk afwijkende set artikelen waarvoor bepaald wordt of de kortingsstaffels gehaald zijn.
Deze staffels kunnen gebaseerd zijn op aantallen, euro’s of percentages. Met andere woorden, het is een vrij complex geheel aan berekeningen geworden.
Om inzicht te krijgen in de behaalde brutomarges bestond in het data warehouse al een vrij goede definitie. Eerst wordt de bruto omzet gemeten, vervolgens ook de directe kortingen. Daaruit volgt de netto omzet. Samen met de kostprijs van de verkopen ontstaat de verkoopmarge.
Rebates hebben echter een forse impact op de marge, en op het moment van factureren is de rebate nog niet zichtbaar. En achteraf, als de rebate is uitgekeerd, is dat meestal een lump sum creditnota.
Dit bedrag kan kortingsafspraken bevatten van meerdere artikelen, en soms zelfs van meerdere klanten (in het geval van inkooporganisaties).
Het berekenen van de gegeven korting op klant- en productniveau was praktisch onmogelijk. Wij hebben een Rebate Allocation Tool ontwikkeld die gebruikt kan worden om achteraf de gegeven kortingen te alloceren aan klanten en artikelen, op basis van rekenregels. De berekende uitkomst is dan niet 100% zuiver, maar komt wel in de buurt en zorgt voor meer inzicht in de brutomarge van de verkopen.