Klant

-

Oplossingen

  • Data warehouse (SQL)
  • Analysis Services Tabular
    • Custom partitioneren en processen van Tabular
  • Performance optimalisatie van DAX calculaties
  • Power BI embedded (premium)

Voor een grote telecomorganisatie die Nederlandse MKB’ers bedient met mobiele en vaste lijnen, internet, en clouddiensten, maakten wij een bijna real-time Power BI embedded applicatie.

Deze organisatie heeft een eigen webportaal ontwikkeld waarin klanten de mogelijkheid krijgen om naar hun eigen (verbruiks)data te kijken. Deze data wordt gevoed vanuit het data warehouse en middels Power BI gepresenteerd.

We gebruiken specifiek Power BI embedded op een Premium capacity, zodat de rapportages in het webportaal geplaatst kunnen worden.

Een van de moeilijkheden in dit project was de enorme hoeveelheid data. Er worden maar liefst 10-12 miljoen transacties per dag gelogd, wat resulteert in een dataset van miljarden regels. Daarbij komt dat de dataset zeer frequent moet worden geüpdate, zodat gebruikers in het portaal de status van hun abonnementen kunnen bekijken.

Om dit frequente bijwerken te kunnen doen maken we gebruik van een krachtig SQL data warehouse en daar bovenop Analysis Services Tabular als laag tussen SQL en Power BI.

In het DWH hebben we de mogelijkheid om nieuwe data te verwerken in de feitentabel en bijbehorende dimensies. Vervolgens hebben we in Analysis Services een intelligent proces gebouwd dat de data dynamisch opdeelt in partities, zodat we niet constant de hele database hoeven te verversen, maar alleen die partities die zijn veranderd.

Met behulp van een paar SQL scripts die ’s nachts draaien worden automatisch nieuwe partities gemaakt, bestaande partities samengevoegd en hele oude partities verwijderd (in deze applicatie wordt niet alle historie permanent opgeslagen).

De laatste stap was het optimaliseren van de DAX measures en queries die in de oplossing draaien. Je kunt je voorstellen dat zelfs simpelere berekeningen langzaam kunnen worden op zoveel data.

Door heel kritisch om te gaan met de verschillende DAX functies wordt geprobeerd de performance van de rapporten zo goed mogelijk te houden.

Voor deze telecomprovider levert dit veel commerciële kansen op. Klanten krijgen immers zelf inzicht in hun verbruik (mobiel, vast, internet) en krijgen op basis daarvan adviezen in de tool om bepaalde abonnementen te wijzigen of extra af te nemen.