Datagedreven werken: van onderbuikgevoel naar onderbouwde beslissingen

Datagedreven organisaties hebben 23 keer meer kans om klanten aan te trekken, 6 keer meer kans op terugkerende klanten en 19 keer meer kans om winst te boeken. Dat stelt het McKinsey Global Institute. Deze serieuze statistieken laten maar zien dat datagedreven werken veel voordelen met zich meebrengt. Datagedreven werken is een term die tegenwoordig niet meer weg te denken is uit moderne bedrijfsvoering. Maar wat houdt dit nu precies in en waarom zou jouw organisatie dit moeten overwegen?

Datagedreven werken

Tegenwoordig speelt ons leven en dat van onze klanten zich steeds meer digitaal af. Hierdoor worden er ontzettend grote hoeveelheden data gegenereerd. We kunnen er niet meer omheen, want data is overal en heeft grote impact op hoe we werken. Hoe pakken we dingen aan, waar willen we naartoe en wanneer zijn we succesvol? Om dit op een goede manier vast te stellen, is data jouw beste vriend. Dit is een beter alternatief dan keuzes maken op intuïtie of op basis van het verleden. Dit heeft alles te maken met datagedreven werken: het werken op basis van feiten.

Deze feiten komen tot stand doordat je de data van jouw organisatie analyseert, bijvoorbeeld middels een data analytics tool. In combinatie met de kennis en ervaring van jouw medewerkers, kom je tot bruikbare inzichten. Deze werkwijze van een datagedreven organisatie is onderdeel van elk werkproces en van elke afdeling. Hierdoor heb je op ieder moment van de dag inzicht in de resultaten en kan je snel keuzes maken als er dreigingen of kansen liggen.

Waar moet je beginnen?

Onderzoeksbureau Gartner geeft aan dat steeds meer managers het belang van data en analytics gaan inzien wanneer het gaat om het versnellen van digitale bedrijfsinitiatieven. Maar waar begin je nu eigenlijk? Het belangrijkste is om bij jezelf en bij je medewerkers te beginnen. De mensen binnen jouw organisatie zijn immers de drijfveren. Het is daarom van belang dat men weet dat data een hoofdrol speelt bij het maken van de juiste beslissingen en het creëren van strategieën.

Waar moet je op letten?

Bij het datagedreven werken raakt je data steeds meer verspreid over verschillende applicaties. Denk bijvoorbeeld aan de data over jouw klanten en hun aankopen, maar ook over de data van jouw medewerkers zoals salaris. Om overzicht en inzicht te houden heb je steeds meer tijd nodig om gegevens te exporteren, combineren en analyseren. Door een goed dataplatform neer te zetten, automatiseer je dit werk zodat je je kunt richten op wat er echt toe doet: actie ondernemen op basis van inzichten in je data.

Je kunt hiervoor het Kimura Data Framework inzetten, waarmee je een dataplatform op maat laat bouwen door onze consultants. En binnenkort komen we met een nieuw product dat plug-and-play beschikbaar is voor een laag maandbedrag, zonder dat er consultants aan te pas komen.

Houdt onze website en LinkedInpagina dus goed in de gaten! Hier zijn we overigens ook bereikbaar voor al jouw vragen!