Data maturity: hoe staat jouw organisatie ervoor? 

We hebben het al meerdere keren benoemd, maar datagedreven werken blijft belangrijk. Je ziet dat steeds meer organisaties er wel oren naar hebben om over te gaan op deze moderne manier van werken. Echter blijkt het in de praktijk toch iets minder makkelijk dan op voorhand gedacht wordt. Dit komt omdat de organisatie er wellicht nog niet klaar voor is om datagedreven te werk te gaan. Als organisatie heb je namelijk bepaalde competenties, processen en structuren nodig. Aan de hand van data maturity, ook wel data volwassenheid genoemd, kan je bepalen hoe ver je hier al in bent. 

Wat is data maturity? 

Data maturity is de overkoepelende term voor analytics, disciplines en praktijken (zoals principes, processen, bestuur en middelen) die een organisatie moet toepassen om haar data goed te beheren en in te kunnen zetten. Hoe hoger de data maturity, hoe beter een organisatie in staat is om succesvol te zijn in dit moderne en digitale tijdperk. Als je weet hoe de datavolwassenheid van jouw organisatie ervoor staat, kan er worden bepaald welke vervolgstappen er nodig zijn om tot een hoger niveau te komen.  

Organisaties denken al snel dat de datavolwassenheid op orde is, omdat alles in een cloud staat opgeslagen. Goed begin, maar dan ben je er nog lang niet. Want is iedereen nu in staat om relevante en onderbouwde keuzes te maken op basis van alle informatie die deze cloud ons biedt? Dit is een belangrijk iets om je als organisatie af te vragen. Datavolwassen word je niet enkel met de implementatie van nieuwe systemen en Power BI-tools. Het gaat juist om een veranderproces binnen de organisatie.  

Data Maturity model 

De datavolwassenheid van jouw organisatie kan je onderzoeken met behulp van de 5 fases van het Data Maturity model. Het model onderzoekt verschillende processen van de organisatie zoals beleid en de processen en investeringen die nodig zijn om succesvol met jouw data en analytics te zijn. De vijf niveaus van het model zijn: Ad hoc, Opportunistisch, Systematisch, Onderscheidend en Transformerend. Hoe verder een bedrijf is in het Maturity model, hoe beter het in staat is om haar werkzaamheden met hogere kwaliteit uit te voeren. Om te weten in welke fase jouw organisatie zich bevindt, hebben we iedere fase hieronder voor je uitgelegd.  

  1. Ad hoc 

Je bevindt je in de ‘Ad hoc’ fase als je als organisatie weinig tot geen aandacht besteed aan een datastrategie. Niemand in de organisatie is verantwoordelijk voor de data en het staat niet op agenda. Wellicht zijn er een paar werknemers bezig met data en analytics, maar er zit geen logische gedachte of strategie achter. Ook is de data niet voor iedereen binnen de organisatie toegankelijk en wordt er niet gewerkt met een datatool. Veel werk nog aan de winkel dus. 

  1. Opportunistisch 

Binnen deze fase heeft de organisatie een aantal medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de data en het analyseren daarvan. Echter heeft het management er nog weinig aandacht voor. De werkzaamheden met betrekking tot de data wordt door een klein groepje experts uitgevoerd, maar er ontbreekt nog een duidelijke strategie. Daarnaast wordt een kleine hoeveelheid data opgeslagen en het team werkt met basic analytics pakketten.  

  1. Systematisch 

In vergelijking met de vorige twee fases, staat data al hoger op de agenda van het management. Er is ook een duidelijke data strategie aanwezig en er is een duidelijk beleid binnen de afdeling van experts. De data is van redelijke kwaliteit en veel werknemers hebben er toegang tot. Ook wordt er veel data opgeslagen. De experts werken met geavanceerde analytics programma’s die via eenvoudige dashboards binnen het bedrijf worden gedeeld. 

  1. Onderscheidend 

De organisatie staat op het punt dat data van strategisch belang is en dat de verantwoordelijkheid ervan bij een van de directieleden ligt. Data heeft nu veel prioriteit en er is een duidelijke strategie waar een grote groep experts aan werkt. Ook is het data- en analytics duidelijk en de data is van goede kwaliteit. Daarnaast hebben de meeste medewerkers toegang tot de data en de bijbehorende tools. Tot slot wordt een grote hoeveelheid opgeslagen en wordt er gewerkt met geavanceerde analytics programma’s en wordt de data inzichtelijk gemaakt middels geavanceerde dashboards. 

  1. Transformerend 

De laatste fase van het model is bereikt: transformerend. Als jouw organisatie in deze fase zit, draait alles om data. Een van de directieleden heeft als enige taak om data strategisch te verzamelen en effectief te gebruiken. Iedereen in het bedrijf is er mee bezig en is expert. Er wordt een duidelijke strategie gehanteerd en de kwaliteit van de data is bovengemiddeld goed. Daarnaast wordt alle data opgeslagen en iedereen binnen de organisatie heeft er toegang tot. Ook worden er geavanceerde analytics programma’s gebruikt. 

Hoe nu verder?

Met behulp van het Data Maturity model weet je nu hopelijk in welke fase jouw organisatie zich bevindt. Nu je dit weet, kan dit je helpen bij het formuleren van een nieuwe strategie of beleid in het geval dat je niet in je gewenste fase zit. Je kan de huidige en de gewenste situatie nu dus goed naast elkaar leggen.  

Wil je naar de volgende fase maar weet je even niet hoe of wat? Wij staan altijd voor je klaar! Met onze verschillende diensten kunnen we je zeker helpen. Neem dus vooral contact op!