De toegevoegde waarde van een datadashboard voor jouw organisatie

Data is overal. Als organisatie kan je er niet meer omheen. Bij het hebben van veel cijfers is het de uitdaging om het overzicht te bewaren en om duidelijke inzichten te creëren. Maar hoe doe je dit nu eigenlijk? Dashboards kunnen hier een handig hulpmiddel voor zijn, zodat jouw organisatie zicht houdt op de juiste cijfers en de juiste doelen nastreeft.

Wat is een datadashboard?

Een datadashboard is een hulpmiddel dat veel bedrijven gebruiken om bedrijfsdata bij te houden, te analyseren of overzichtelijk in kaart te brengen. De bedrijfsdata wordt middels een dashboard visueel weergegeven in de vorm van bijvoorbeeld grafieken, kaarten of diagrammen. Het belangrijkste kenmerk van een datadashboards is dat je inzicht krijgt in de KPI’s van de organisatie. Een goed dashboard geeft je in één oogopslag inzicht in de prestaties van je organisatie, ongeacht waar de data vandaan moet komen.

De belangrijkste voordelen

1. Inzicht

Met een dashboard is inzicht en overzicht een van de belangrijkste voordelen die het met zich meebrengt. Een dashboard is zo in te richten dat de belangrijkste cijfers van de organisatie overzichtelijk worden getoond. Wellicht heb je deze cijfers zonder dashboard ook wel voor de hand, maar zijn ze ook eenvoudig te tonen of te delen? Met een dashboard is dit mogelijk. Je hebt dus continue inzicht in de belangrijkste gegevens en je kan waar nodig op tijd ingrijpen. Denk bijvoorbeeld aan dingen of je marketingdoelen worden bereikt, hoe hoog de omzet is vergeleken met vorige week of wie je kopers zijn.

2. Het bespaart tijd

Hoeveel tijd ben je zonder dashboard kwijt aan het in kaart brengen van je gegevens uit de verschillende bronnen die de organisatie heeft? Wij weten het wel; veel te veel. Een dashboard laat je namelijk de statistieken van de organisatie zien. Je hoeft niet in de verschillende bronnen te duiken en naast elkaar te leggen om te kunnen vergelijken. In een dashboard kan je namelijk eenvoudig de cijfers tonen in de vorm van bijvoorbeeld een grafiek. Zo heb je eenvoudig een totaalbeeld en weet je direct hoe je ervoor staat.

3. Organisatiedoelstellingen helder in kaart

Misschien wel een van de belangrijkste aspecten voor een organisatie; de organisatiedoelstellingen. Hoe sta je er als organisatie op dit moment voor en ben je op de goede weg voor zowel de korte- als lange termijndoelstellingen? In je dashboard is dit eenvoudig zichtbaar en kan je doelstellingen opstellen en deze bewaken.

4. Gevisualiseerde data

Het is in dit blog al enkele keren benoemd dat je in een dasboard eenvoudig data kan omzetten naar tabellen en grafieken. Zo is data makkelijker voor iedereen te begrijpen. Een grafiek of een tabel is namelijk overzichtelijker dan een hele lange lijst met data uit verschillende bronnen. Je neemt de informatie sneller in je op en je houdt het overzicht.

5. Prognoses

Met de data die je hebt, is het mogelijk om weer nieuwe data te voorspellen. Op basis van historische data kan een dashboard leren wat mogelijke ontwikkelingen gaan zijn. Je kan hiermee bijvoorbeeld voorspellen wat jouw doelgroep gaat doen, wanneer je ze het beste kan verleiden tot een aankoop of wat de toekomstige verkoopcijfers gaan zijn. De nauwkeurigheid van deze voorspellingen ligt vaak tussen de 90 en 95%. Niet volledig nauwkeurig maar wel om voldoende inzichten te kunnen bieden voor jouw organisatie.

We kunnen dus wel concluderen dat een dashboard veel voordelen met zich meebrengt. Het is voor jouw organisatie dan ook handig om een datadashboard te gebruiken om alles uit de organisatie te halen.

Weet je niet waar je moet beginnen of zijn er dingen onduidelijk? We helpen je graag onder het genot van een kopje koffie op kantoor of een online call!